前回からちょうど一週間。今回も朝の4時にまほろばを出発して乗鞍高原へ。電動アシスト自転車はこの1週間の間に購入したものです。ママチャリタイプ。タイヤの径は26インチ。バッテリーは16アンペアで三本滝から大雪渓下まで上がって残量50%。充分。早速交換したのはシートポスト。純正は27p。それを42pのものに。これによりサドルを上げることが可能となり、まずは自転車をこぐ運動が楽になります。それとリアキャリアに載せたスキーをサドルの下に通すことが可能となります。2本のスキーでシートポストを挟みます。自転車にスキーを積載するのに、おそらくはこの仕様が一番安定するのではなかろうかと。ママチャリのバスケットにはスキーブーツを放り込みます。折りたたみのストックも入れ、その上にディパックを載せます。そしてこの積載仕様完成に掛かる時間が僅か1分ほど!これがママチャリが最高である第一の理由です。さて汗一つかかずして40分ほどで大雪渓下に到着。ささっと装備していざコブ斜面へと。朝7:00の斜面には誰も居りません。前日にデラ掛けして終了したモーグルレーンは綺麗なまま。気温が高いこともあり雪は柔らかです。これなら整備不要で一本目から滑れます。誰も居ないので三脚を立てるのにも気遣い不要。自分の見たいところを撮影すべく立ち位置を自由に動かします。結局9:00で終了したのですが、その時点でモーグルレーン3レーンに対して僕を含めて4名のみ。平和な朝ってもんですよ。さて、滑りの方はというと持ってきた課題をクリア出来たように思います。それは横位置で見ている人に一定速で落下しているように見えること。それが速くても遅くても。いずれにしろスピードにむらの無い一定速で。たとえ足もとのコンディションが凸凹であったとしても。真っすぐな落下を一定速に・・。僕はアルペンスキーだとこれができないので、ヒールフリーやローカットブーツの時にはそこを着眼ポイントとし、もしくはアドバンテージとして臨み、楽しんでいる次第です。次回の晴れ間にもまたですね。一緒に自転車で上がりたい方は一報くださいまし〜。 2025年7月15日

Exactly one week since the last time. Once again, I left Mahoroba at 4 a.m. and headed for Norikura Kogen. The electric-assist bicycle I used this time is one I purchased during the past week. It’s a “mamachari” (city bike) type, with 26-inch wheels. The battery is 16 amp-hours, and after climbing from Sanbondaki to just below the Daiseikei snowfield, it still had 50% remaining. More than enough.

The first thing I swapped out was the seat post. The stock one was 27 cm; I replaced it with a 42 cm one. This allowed me to raise the saddle, which makes pedaling much easier. It also lets me pass the skis, which I carry on the rear rack, underneath the saddle. The skis are held on either side of the seat post?probably the most stable way to carry skis on a bicycle. I put my ski boots in the front basket, add a foldable pole, and place my daypack on top. And the entire loading setup takes only about a minute to complete?that’s the number one reason mamacharis are the best.

I reached just below the Daiseikei in about 40 minutes without breaking a sweat. Quickly geared up and headed to the mogul slope. At 7:00 a.m., there was no one on the slope. The mogul lanes that had been groomed the day before were still perfectly intact. The temperature was high, so the snow was soft. That meant I could start skiing from the very first run without any additional maintenance.

Since there was no one around, I didn’t have to worry about setting up the tripod. I moved it around to shoot the angles I wanted to study. I wrapped things up at 9:00, and at that point, there were only four people total, including myself, across the three mogul lanes. A peaceful morning indeed.

As for the skiing, I feel like I achieved my goal for the day: making my descent appear, from a side view, as if it were happening at a constant speed.whether fast or slow, the key being no fluctuation in speed. Even if the terrain underfoot is bumpy, keeping the straight descent uniform in speed… That’s something I can’t quite manage on alpine ski gear, so when I’m using free-heel or low-cut boots, I make it a focus?or even an advantage?to enjoy.

Looking forward to the next sunny window. If anyone’s interested in biking up together, feel free to let me know.

?July 15, 2025

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