お客さんから撮っていただいた動画です。横位置。ありがとうございます!そしてこの動画の着眼点や如何に?そうズバリ!「一定速なところ」であります。。さて当テレマークスキースクールなんですが、テレマークターンを教えてください〜なんて方はまずいらっしゃいません(←キッパリ!えっ??)。代わりに「テレマークターンって何?」に答えてほしくていらっしゃる方はいます。。また、十数年やっててプラトーから抜け出せない方、んー。。でもやはり大勢はというと「山を滑りたいんだけど」といった方々であります。それは現に僕がずーっと山を滑っているから(←それをYouTubeにあげているから)。それも四半世紀以上。そして山は「ヒールフリーがいいよー」と僕は言っているから(←一方でゲレンデならアルペンがいいんじゃない?とも言っている)。さて話が長くならないうちに「一定速」に関して。山で滑るにあたって僕が必ずお客さんに伝える言が「怪我しちゃダメよ」と。山は道路から遠いからね。パトロールも救急車も来ないから。怪我しちゃダメ。そしてそこから掘り下げます。怪我をしないためには怪我をする要因をピックアップし、それをひとつひとつ消して行けばよい。まぁそんなロジックで以下。。怪我をする要因。一つは転倒です。転倒して怪我をする。ありますよね、ぐきっ!! では転倒しないよう、転倒の要因を探ります。ダウンヒルにおける転倒の要因は二つです。一つは「スピード差」。そしてもう一つが「関節の可動域」。関節の可動域に関しては稼動域が広いから「転べる」に。これに関しては是非「チュッ♪」を受講いただきたく。参考動画を下に入れときます。そしてもう一つのスピード差についてです。ダウンヒルは落下の物理の中で行います。つまりは落っこちているわけです。その物理の中で急に速くなったり遅くなったりをするから転んじゃうわけですよ。まぁ、思い当たる節ありますよね。急に停まろうとして転んじゃった。圧雪のゲレンデだと転ばないのにパウダーだと転んでしまう。凸凹バンプスもそう。ズレない環境でもそうかもね。。いずれ、落下の物理の中で速くなったり遅くなったりする契機で転ぶんですよ。なのでそのリスクを避けるよう、一定速で滑れるようになってください〜と僕は言う訳です。ではどうすればよいのか?何をすればいい??普通、ダウンヒルの物理のなかで落下のスピードを一定にしろ〜、と言われて最初に思い浮かぶのはブレーキ操作ではないでしょうか。ブレーキが効けば一定速で降りられそうじゃないですか??弱く掛けるブレーキ。強くかけるブレーキ。スキーでどう掛けますか?硬い雪面においてはズラシです。柔らかい斜面においては潜らせるです。いずれ抵抗を掛けるハナシです。その抵抗をリリースすると加速になるわけです。一定速に大事なのはブレーキ操作なんですよ。ターンじゃないんですよね。ターン弧でもない。さて話を元に戻します。山を滑りたいんです。はいそうですか。ではブレーキ操作の練習をしましょうね。うちはそんなスタイルでやってます。2025年6月14日

Here’s a video shot by one of our guests ? in landscape orientation. Thank you very much!
And the key point of this video? That’s right ? “maintaining a consistent speed.”

Now then, a quick note about our telemark ski school.
You know, we almost never get people saying, “Please teach me the telemark turn!” (← Seriously. Surprising, right?)
Instead, we often get people asking, “So, what is a telemark turn?”

We also see folks who’ve been telemarking for over a decade but feel like they’ve hit a plateau and can’t get past it.
But to be honest, most of the people who come here just say,
“I want to ski in the mountains.”

And I get it ? after all, I’ve been skiing in the mountains myself for over 25 years.
(← And I share a lot of that on YouTube.)
Plus, I always say, “In the mountains, free heels are the way to go.”
(Though on groomers, yeah, alpine gear might be better ? I say that too.)

But before this gets too long, let’s get back to the idea of “consistent speed.”
Whenever I take someone into the mountains, there’s one thing I always say:
“You must not get injured.”
The mountains are far from the road. No ski patrol, no ambulances.
So don’t get injured.

From there, we break it down:
To avoid injury, we have to figure out the causes ? and eliminate them one by one.
That’s the logic behind what comes next.

What causes injuries?
One major cause is falling. You fall and get hurt. Simple as that.
We’ve all had that moment ? snap! Ow!

So, how do we avoid falling? Let’s identify what causes falls during downhill skiing.
There are two main culprits:

  1. Speed differences

  2. Range of motion in your joints

First, about joint mobility ? the more flexible you are, the more “fall-prone” you become.
To address that, I highly recommend taking our course called “Chu♪”.
(I’ve added a reference video below.)

Now let’s talk about speed differences.
Downhill skiing is governed by the physics of falling ? that is, gravity.
You’re basically falling the whole time.
And when your speed suddenly changes ? whether it’s a sudden burst or a sudden slowdown ? that’s when you fall.

Sound familiar?
You try to stop suddenly and crash.
You’re fine on groomed slopes but fall in powder.
Same with moguls.
Even smooth terrain can trip you up when your speed changes unexpectedly.

Bottom line:
In downhill skiing, it’s those sudden changes in speed ? up or down ? that cause falls.
So to reduce the risk, I always tell people:
“Learn to ski at a constant speed.”

So… how do you do that? What’s the technique?

When someone tells you to “maintain a consistent speed while going downhill,”
your first thought is probably:
“Use the brakes.” Right?

If you can brake properly, you can control your speed, right?
Gentle braking, stronger braking ? and on skis, how do we do that?

On hard-packed snow, it’s skidding.
On soft slopes, it’s pressing your skis down into the snow to increase resistance.
Either way, it’s all about creating friction.
And when you release that resistance ? boom ? you speed up.

So if you want to control your speed, what really matters is your braking technique.
It’s not about turning.
It’s not about turn shape either.

Now, back to the original point.
You want to ski in the mountains?
Great ? then let’s start by practicing braking.

That’s the kind of approach we take here.

June 14, 2025

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