前半は横滑り、そしてズラシについての着眼点です。 斜面上でスキーを横に向け、身体を真っすぐに立てた状態から始めます。脚は山側と谷側に分かれていますが、通例、山側の脚の方が曲がっています。その山側のスキーのエッジ角を緩め、進みたい方向に軽く押してあげます。ここで言う「押す」とは、体重を乗せることではなく、曲がっている脚を伸ばす動きのことです。山側の脚はすでに曲がっているので、そこから伸ばすことができます。エッジ角を緩め、押し出す方向はフォールライン方向、前方向、後ろ方向と様々。ここで身体や目線の向きは関係ありません。 そして、この横滑り/ズラシはブレーキの要素であり、圧雪斜面や硬い斜面でブレーキを調整しながらかける運動です。この「押してズラす」力加減を説明する時、僕がよく使うのがホールケーキの「ナッペ」の例えです。回転台の上にスポンジを置き、生クリームをステンレスのヘラで均一に塗っていく――あのヘラがスキーです。押し当てる繊細さやヘラの角度。これが横滑りのイメージです。決して力技ではありません。まとめると、横滑り=ズラシは**「山側のスキーの外側エッジ」をメインに使う**。傾けて押すのであって、乗るのではない。イメージはケーキのナッペです。 冒頭に示したアルペンスタンスとテレマークスタンスでの横滑りを比べてみます。両者に共通して見えるのは、身体が「くの字」に屈折していること。アルペン用語で言えば外向傾です。これは「谷側のスキーに体重を乗せている」時に現れる、もっとも一般的な形かもしれません。 しかしB-teleでの横滑りでは、身体は真っすぐに立っています。なぜなら山側の脚を押し伸ばしているからです。この「真っすぐな身体」が、後半のひねり・ひねり戻し・回転軸の動きにつながります。 後半では、アルペンスタンスとテレマークスタンスの二通りで、横滑りからの回転(スピン)を紹介しています。アルペンスタンスよりもテレマークスタンスの方が、フォールラインに対して体全体が強く捻られるため、ひねり戻しの際の開放パワーがより強く出力され、スキーがより速くスピンします。つまり、どちらのスタンスでもスピンは可能ですが、テレマークスタンスにする理由は、より強い捻りとひねり戻しの力を生み出すことにあります。その力さえあれば、スキーは90度以上、しかもオートマチックにスピンします。ヒールフリーもしくはローカットブーツであることのできる利点です。 ここから次のステップは、ズラシで押し伸ばした身体や脚が**「フッ」と縮む瞬間**です。この一連の動きで見られる特徴的な姿勢が、B-teleのアイコンスタンスです。 アイコンスタンスは、ブレーキで押し伸ばした状態から身体が瞬間的に縮んだスタンスで、以下の特徴があります。
イメージとしては、床に仰向けに寝て膝を立てる動作に近いでしょう。背中、お尻、両足が一直線上に並び、この一直線が回転軸となります。 テレマークスタンスでズラシにより溜めた捻りのエネルギーを、アイコンスタンスで縮むことで解放します。これにより強力なひねり戻しが生まれ、回転軸が真っすぐであるためスキーはほぼその場でスピンします。また、しゃがむのではなく「縮む」動きでスキーは瞬間的に空中に浮くため、スピンの速度も増します。 B-teleの連続ターンは、横滑りでの押し伸ばし/ブレーキ要素、身体を縮めてのアイコンスタンス(加速要素)、伸ばしひねりと縮めひねり戻し、真っすぐな回転軸という要素が組み合わさって初めて完成します。前半のブレーキ要素から後半の加速・回転要素へと自然に発展する一連の流れが、この動画で表現されている動きです。 |
||||
The video focuses on skidding. The skis are positioned perpendicular to the fall line, and from this position, sliding down along the fall line is called “sideways skidding,” while moving diagonally is called “diagonal skidding.” Let’s clarify the terminology first. On the slope, start with the skis sideways to the fall line and the body upright. The legs are positioned on the uphill and downhill sides, with the uphill leg usually more flexed. The edge angle of the uphill ski is relaxed and lightly pushed in the desired direction. Here, “pushing” does not mean putting body weight on the ski?it refers to extending the flexed leg. Since the uphill leg is already flexed, it can be extended. Relax the edge and push in the chosen direction, which can be along the fall line, forward, or backward. The orientation of the body or gaze does not matter. This sideways skidding is a braking element, performed on groomed or firm snow, where the skier adjusts the braking force while skidding. To illustrate the subtleties of this pushing motion, I often use the analogy of spreading cream on a cake (“nappage”) on a rotating stand with a stainless steel spatula?the spatula represents the ski. The delicate pressure and angle are what give the sense of skidding. It’s not a brute-force action. In short, skidding primarily uses the outside edge of the uphill ski, leaning it and pushing, not standing on it. Imagine spreading cream on a cake. At the beginning of the video, both alpine and telemark stances demonstrate skidding. Both share the visual appearance of the body being bent, with weight on the downhill ski. This is perhaps the most common form. In contrast, with B-tele skidding, the body remains upright because the uphill leg is being extended. This upright body posture leads to the later elements of twisting, untwisting, and the rotation axis. In the latter part, the video shows turning (spinning) from skidding in both alpine and telemark stances. Compared to the alpine stance, the telemark stance twists the whole body more strongly relative to the fall line. As a result, the energy released during the untwisting produces stronger force, allowing the skis to spin faster. Although either stance can achieve the spin, the telemark stance is preferred to generate greater twisting and untwisting power, enabling the skis to spin more than 90 degrees almost automatically. This is an advantage of heel-free or low-cut boots. The next step is the moment when the body “snaps” from being extended during skidding to a slightly contracted stance. This characteristic posture is called the B-tele icon stance. The icon stance occurs the instant the body contracts after being extended, with the following features:
An analogy is lying on your back with knees bent; the back, hips, and feet are aligned on a straight line. This straight line becomes the rotation axis. The twisting energy accumulated in the telemark stance during skidding is released by contracting in the icon stance, generating powerful untwisting force. With the rotation axis straight, the skis spin nearly in place. Furthermore, since the movement is a contraction rather than a squat, the skis momentarily lift off the snow, accelerating the spin. The continuous B-tele turn combines the pushing/extension during skidding (braking element), the contracted icon stance (acceleration element), the extension twist and contraction untwist, and the straight rotation axis. This sequence of braking, acceleration, twisting, and untwisting is what the video demonstrates. |
||||
|