朝サイ。たまにはロードバイク以外の自転車にも乗ってみようかな?と倉庫から持ち出したのは今季初のゲーリーフィッシャー。26インチマウンテンバイクのスリックタイヤ仕様。年間通じて一番乗っているバイクです。昔の自転車なのでチェーンリングは前が3枚、そして後ろが9段。最高〜。というわけでせっかくのなのでヒルクライムして手近な嶺方峠(白沢峠)に向かいます。ここはランドナーの聖地、ですよね(←あのトンネルの出口が丸かった時代が懐かしい・・参考)。まずは大出の駐車場に車を駐車。そこから自転車でクルクルと。旧みねかたスキー場前を通過。見ないうちにゲレンデのそこかしこに木が生えておりました。思い出深いスキー場。寂莫やむなし・・。さて分岐の登りからはいよいよ木漏れ日美しの道路です。この時間帯は車もまず通りません。ゆえギアは軽くして・・などはせずにギアそのまま蛇行でグングンと登ります。この蛇行、僕は割と得意なんですよね(←過去に逃げ場のないオーバースペックなレースに参加しまいやむなく上手になった・・という経緯あり)。蛇行、登りであればもしかしたら真っすぐに進むよりも速いかもしれません。コツはタイヤが自ずから転がる環境をキープし続けてあげること。これが蛇行です。蛇行の肝は自転車を傾けてあげること。決してハンドルを切ってはイケマセン。自転車はそもそも傾けるとハンドルが切れるように設計されてます(←このことが一般的に知られていないのが非常に残念・・)。自転車は「傾ける→曲がりだす」の順番です。ハンドル切る→曲がる、だとそれはジグザグ行になってしまいます。斜めに上がってカクッと曲がる、みたいなね。一方で運動効率の良い蛇行のイメージ像は無限ループ∞なり。ずーっとタイヤがコロコロと転がってます。一に身体をそうなる位置に置き続けること。二に転がるタイヤに合わせて脚を回し続けること。ザッツエブリシング!これで負荷なくいつの間にか登り終えている・・。これが武器としての蛇行なり(←欠点は横幅が要ること。そして交通量の多い道路ではダメ。・・まぁそうだよね)。とそんなこんなで40分ほどで嶺方峠に到着。適度な登りでありました。ビューっと下って都合で1時間。たったの1時間・・。ヒルクライムってタイパがステキね♪ 2025年8月1日 追記:実は自転車のスクールも過去いたしておりました。上記関連、下にくっつけておきます。ご希望あれば承れますー。

Morning Ride.

Once in a while, I feel like riding a bike other than the road bike?so I pulled out my Gary Fisher from the storage for the first time this season. It’s a 26-inch mountain bike fitted with slick tires. In fact, this is the bike I ride the most throughout the year.

It’s an older model, so it’s got a triple chainring up front and a 9-speed cassette in the back. Love it!

Since I had it out, I decided to do a little hill climb and headed for the nearby Minekata Pass (also known as Shirasawa Pass). This place is sacred ground for randonneurs, right? (I miss the days when the tunnel exit was still round…)

I parked my car at the Oide parking area, then hopped on the bike and started spinning the pedals. Passed by the old Minekata ski area?trees are now growing all over the slopes. It’s a ski hill full of memories, so it's a bit sad… but such is the passage of time.

From the fork in the road, the climb begins in earnest?and the light filtering through the trees is beautiful. At this hour, cars rarely come through. So, I don’t bother shifting into an easier gear. I just keep it as-is and climb steadily using a wide, weaving motion up the hill.

I’m actually pretty good at this kind of serpentine climbing. (←Back in the day, I entered a massively over-specced race with no way to escape, so I had to get good… that’s the story.)

When it comes to climbing, a smooth weaving path might even be faster than going straight up. The key is to maintain conditions where the tires naturally want to keep rolling. That’s what this weaving technique is all about.

The essence lies in leaning the bike?not turning the handlebars. Bikes are designed to have the handlebars naturally follow when the bike is leaned. (←It's a real shame that this isn’t more widely known…)

The correct order is: lean → start turning. If you turn the handlebars first, then turn, you just end up with awkward zigzagging?angled climbs with sharp corners.

On the other hand, the image of an efficient climb is like an infinity loop?∞?a continuous, smooth, rolling motion of the tires. There are just two things to focus on:

  1. Keep your body positioned so the tires can keep rolling freely.

  2. Keep pedaling in sync with that rolling.

That’s it! Before you know it, you’ve finished the climb without strain.

That’s the power of the weaving technique. (←Downsides: it requires space and can’t be used on roads with much traffic. Fair enough.)

And so, in about 40 minutes I arrived at Minekata Pass. A pleasant, moderate climb. A smooth descent brought me back in just about an hour total. Only an hour… Hill climbs really are time-efficient, aren’t they?

August 1, 2025 ? Postscript:
Actually, I’ve even taught bike school in the past. I’ll attach some related info below. Let me know if you're interested?I'm happy to help.

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