朝サイとは、朝ご飯前の1時間から2時間程度のサイクリングのことをそう呼んでおります。使うのは主にロードバイク。を車に積んで白馬まで移動。八方第5駐車場あたりに停めてそこからの乗り出しです。大体はオリンピック道路で大町方面、青木湖〜木崎湖と湖畔を周回して戻ってくるといったルートどり。調子が良ければ木崎湖まで脚を伸ばす場合も。いずれにしろ2時間以内。プロフィールもここで言うところの平坦基調。チェーンリングはアウターのみを使用。インナーは使用せずです。インナーに落として臨むようなヒルクライムはこの朝サイではしない!といった個人的な決めごとにより。白馬乗鞍から白馬までわざわざ車で降りてくるのも帰路にヒルクライムになってしまうから。いずれ、この朝サイでは「今日も適度に運動したなー」から先の強いレベルに踏み込まないことを旨としております。そしてこの使い方に一番フィットしているのがロードバイクであると。短時間集中。運動強度上げ過ぎない。ひたすらグルグル。MAX2時間。軽さとスピード感!感じる風。スカッと爽快。ロードバイクねぇ〜。でもこれが9月に入るとだんだんと朝サイはしなくなり、朝ジョグに移行してまいります。もしくは朝ノル、ノルディックウォーキング。理由は単純に朝の自転車が寒いから(笑)。自転車はすっかり日中の部に移動です。9月10月11月は自転車にステキな季節。そしてこの朝の2時間の枠から外れ、日中の何時間でも乗れる〜といった状況になるやロードバイクに乗らなくなるんだからそこが僕とロードバイクの関係性なんですね。。そっかー。。その時期に乗るのはランドナーであり、26インチマウンテンバイクのスリックタイヤ仕様。または土地柄でマウンテンバイク。他、輪行しやすい小径車だったりと。。なるー、僕にとってロードバイクは「平坦地を短時間集中グルグル回して気分爽快!」な運動目的のアイテムなんですね。。ということでまだ暫くの間は朝サイが続きます。独り。ではあるのですが、カメラをまわしてたら諸所で自身の影が面白く写り込んでいることに気付きました。「同行二人」なんて言葉を思い浮かべた次第です。。 2025年7月31日

Morning Rides: A Ritual on Two Wheels

July 31, 2025

There’s something special about cycling before breakfast?just an hour or two in the quiet morning air, spinning the legs, mind still soft from sleep. I call it my “morning ride.” It’s become a bit of a ritual.

My choice of steed is almost always the road bike. I load it into the car and drive down from Hakuba Norikura to the Happo No.5 parking lot, my usual starting point. From there, I set out along the Olympic Road, heading toward Omachi, tracing the edges of Lake Aoki and Lake Kizaki before looping back. If my legs are feeling generous, I might stretch the ride to the far end of Lake Kizaki. Still, it’s always within two hours.

The route is mostly flat. I stay on the outer chainring the entire time?a quiet rule I’ve set for myself. No inner ring. No real climbs. That’s not what this ride is about. In fact, one of the reasons I drive down from Norikura is to avoid having to climb back up afterward. These rides are meant to be light. Focused. Just enough to say, “That felt good.”

It’s the simplicity that draws me in. The road bike fits perfectly here: short bursts, steady cadence, nothing extreme. Just spin and breathe. Feel the wind. No pressure. No power meters. No goals. Just movement.

And yet, with the turn of the season, the rhythm shifts. Come September, the air bites a little more in the mornings. That’s when I trade the bike for a jog or a brisk session of Nordic walking. The cold keeps me off the saddle. Cycling becomes an afternoon affair?and somehow, in that transition, I find myself leaving the road bike behind.

That’s the nature of our relationship. Once I’m free from the confines of the early-morning two-hour window, I gravitate toward other bikes?randonneurs, slick-tire MTBs, terrain-ready mountain bikes, or small folding bikes that travel easily by train. The road bike, for me, is a tool of the morning: a machine for clean, crisp motion on flat roads, a way to greet the day with fresh lungs and a clear mind.

For now, though, the morning rides continue. Quiet, solitary, satisfying.

And yet, not entirely alone. While filming one of my recent rides, I noticed my own shadow slipping in and out of the frame, dancing alongside me. It reminded me of the old Japanese phrase:
“Doko ninin” Two traveling together as one.

This expression originates from the Buddhist pilgrimage culture in Japan, especially in Shikoku. Pilgrims traditionally believe that they are never walking alone?that they are accompanied in spirit by the monk K?kai (also known as K?b? Daishi), the founder of Shingon Buddhism. The phrase speaks to the idea of an unseen companion, of guidance, presence, or simply not being alone in your journey?even if no one else is physically there.

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