是非スキーブーツである程度硬い斜面を直滑降することをおススメします。まずは両方のつま先をダウンヒル向きに。そして靴底は斜面と平行。つまりは靴底のつま先から踵までピッタリと雪面に触れてる状態です。曰くの「」フラット。これで斜度があれば下に向かって滑りだします。スゥーッと気持ちよく滑り続けられる膝の曲げ具合やなにやらはすぐに見つけることができるでしょう。。さて、滑りだしたその瞬間から止まることを考えるのが自然です。つまりはブレーキです。ブレーキとは抵抗を掛けることです。どうするか?靴底をフォールラインに対して横向きにし、傾け、幾ばくかのエッジの摩擦で抵抗にしようとしませんかね?たぶんそうしますよね。それは谷足でですか?それとも山足でですか?それは誰がやっても一緒です。山側の足の靴底の小指側のエッジ(アウトサイドエッジ)でです。しかもその靴底のエッジを、身体から離すように、つまりは関節を伸ばし、突っ張るようにして止まろうとするはずです。お客さんの行動を黙って見ていると全員がそうするのでたぶんそうなんだと思います。つまりはブレーキは、山側の脚(内側の脚)を横向きにする過程、から横向きで伸ばすことでかけるんです。伸ばせるわけですからその直前では関節が曲がっていなくてはイケマセン。直滑降時、膝は曲がってましたよね。だから伸ばせるんです。自ら伸ばすことで雪面を擦ります。それが落下を遅くしようとする動作です。つまりは調整。スピードコントロールの減速部分です。一方で、その横向きの靴底をフォールライン方向に戻していく過程がスピードコントロールの加速部分に当たります。突っ張った脚が曲がって膝が尖がっていく過程が加速部分。尖がった膝が伸びて脚が伸びていく過程が減速です。これをスキーを付けて、同じことが出来れば完成です。非常に単純。これがB-teleです。ターンをしているわけではないんですね。だからレマークターンでもない。うん。 2025年6月22日

How to Begin Practicing B-tele:

Start by putting on your ski boots and finding a moderately firm slope. I highly recommend you try straight-lining (directly gliding down) this slope first?it’s a fundamental and very informative exercise.

Step 1: Set Your Stance

Point both of your toes straight downhill. Make sure the soles of your boots are flat against the slope?meaning, from the toes to the heels, the entire base of each boot is in full contact with the snow surface. This is what we call being “flat.”

If the slope is steep enough, your body will naturally begin to slide. Let it happen. Don’t fight it.

Step 2: Feel the Glide

As you start sliding, pay attention to how your knees are bent. You’ll soon find a natural amount of flex that allows you to glide smoothly and comfortably. This is an important reference point for your stance.

Step 3: Think About Stopping ? Introducing the Brake

The moment you begin to slide, it’s natural to think about how to stop. In skiing, stopping means applying resistance?that’s your brake.

So, how do we create resistance? Most people instinctively do the following:

  • Turn one foot (usually the uphill or mountain-side foot) so that the sole is angled sideways to the fall line.

  • Tilt the boot slightly to engage the outside edge (the edge under your little toe).

  • Extend the leg outward and away from the body, essentially straightening it to create pressure against the snow.

This edge contact and outward push is what creates friction and starts to slow you down.

Step 4: Understand Which Leg and Why

Everyone, regardless of instruction, tends to brake using the uphill leg?that is, the leg on the mountain side. More specifically, they use the outside edge of that uphill foot. And they do it by extending the leg, pushing the sole outward and slightly downhill.

This means that right before applying the brake, the joints must have been bent?especially the knee. That’s why we bend the knees during the straight run: so that we have range to extend when it’s time to apply braking pressure.

By actively extending the leg, you scrape the snow. That scraping is your deceleration phase?it’s the start of real speed control.

Step 5: Control Speed Through Positioning

Now, after braking, as you begin to return the sole back toward the fall line, you reduce the resistance. This is your acceleration phase.

Think of it this way:

  • When your braced leg bends and the knee begins to point forward again → you’re accelerating.

  • When your bent knee extends and the leg becomes firm again → you’re decelerating.

This simple back-and-forth between leg flexion and extension, combined with edge angle, is how you control speed?not through turning.

Step 6: Add Skis

If you can do all of the above with skis on, you’ve successfully understood the movement. That’s it. It’s very straightforward.

This is B-tele.

You’re not making a traditional turn. You're not doing a telemark turn either. It's a simple method for speed control based on balance, edge use, and leg movement.

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